تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۱۰۴
۰
 

مجتبی احسانی -در طول تاریخ فوتبال همواره صحبت از تبانی مطرح بوده و در همه کشورها حداقل یک‌بار شاهد این اتفاقات تلخ بوده ایم. البته این اتفاقات همواره با تکذیب از سوی مسئولان مربوطه همراه می شد اما باید قبول کنیم که این مسائل در فوتبال وجود ندارد و قابل انکار نیست.
این عمل غیرقانونی همیشه با محرومیت های سنگینی همراه می شود و عنوان قهرمانی از تیم ها گرفته می شود، به دسته پایین تر فرستاده می شوند یا فرد مورد نظر از سمتش برکنار و از فعالیت های مربوط به فوتبال محروم می شود.
در این گزارش به تعدادی از بزرگ‌ترین تبانی های تاریخ فوتبال پرداخته ایم‌ که در ادامه از نظر می گذرانیم.
منچستریونایتد – لیورپول
نخستین فساد در تاریخ فوتبال را منچستریونایتد و لیورپول رقم زدند. در سال ۱۹۱۵ برخی از بازیکنان دو تیم توافق کردند که شیاطین سرخ سقوط نکند. آن ها در یک بار چنین تصمیمی گرفتند و پس از افشای این موضوع هشت نفر از آن ها برای همیشه محروم شدند. پس از چند سال شش نفر از آن ها به خاطر شرکت در ارتش انگلیس در جریان جنگ جهانی اول بخشیده شدند.
 
مارسی
فصل ۹۳-۱۹۹۲ برای مارسی خیلی خاص بود. آن ها قهرمان لیگ قهرمانان شدند و تنها تیم فرانسوی لقب گرفتند که جام قهرمانی را در این رقابت ها بالای سر برده اند. با این حال در لیگ رسوایی به بار آوردند. مارسی در آستانه قهرمانی در این بازی ها بود و به پیروزی برابر والنسین نیاز داشت. برنارد تاپیه، رییس باشگاه به سه نفر از بازیکنان والنسین به نام های کریستف روبرت، ژاک گلاسمن و خورخه بوروچاگا پیشنهاد رشوه داد. با این حال گلاسمن قبول نکرد.
مارسی در دقیقه ۲۱ با یک گل از حریفش پیش افتاد و گلاسمن موضوع رشوه را به مدیر باشگاه اطلاع داد. مارسی قهرمانی در لیگ را به دست آورد و شش روز بعد با شکست میلان فاتح لیگ قهرمانان شد. با این حال تاپیه به دادگاه فراخوانده شد و مشخص شد در ۵، ۶ بازی تبانی کرده است. رییس باشگاه مارسی علاوه بر محکوم شدن به دو سال زندان، ۲۰۰۰ فرانک نیز جریمه شد. بوراچاگا و روبرت هم شش ماه محروم شدند. عنوان قهرمانی را از مارسی گرفتند و به پاری‌ سن ژرمن دادند که آن را قبول نکرد. تیم فرانسوی به دسته دو فرستاده شد و از رقابت های فصل بعد یوفا اخراج شد.
 
سری‌آ
یکی از بزرگترین رسوایی های تاریخ فوتبال در سال ۱۹۸۰ بین تیم های سری آ و بی ایتالیا اتفاق افتاد. دو تاجر به نام های آلوارو ترینکا و ماسیمو کروچانی اعلام کردند که برخی از بازیکنان تبانی می کنند. پلیس ایتالیا این رسوایی را کشف کرد و متوجه شد تیم های زیادی به این موضوع مرتبط هستند که میلان، لاتزیو، ناپولی و یوونتوس از جمله آن ها بودند. خیلی از بازیکنان محروم شدند و میلان و لاتزیو به دسته دو فرستاده شدند.
نام بازیکن برجسته این فهرست پائولو روسی بود که سه سال محروم شد. البته این محرومیت به دو سال کاهش یافت. با وجود این محرومیت یوونتوس با مهاجم وینچنزا قرارداد امضا کرد. روسی یورو ۱۹۸۰ را از دست داد اما در جام جهانی ۱۹۸۲ بازی کرد و با شش گلی که به ثمر رساند به ایتالیا در کسب جام کمک کرد. او برنده توپ طلا و کفش طلا شد.
 
 
 
https://talashnewspaper.com/vdcic5az2t1au.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما