تاریخ انتشارسه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۴۴۳
۰
جهاد تبیین در خصوص دفاع مقدس؛ واجبی فراموش شده
فاضل حیدری مدیرمسول
 
سخن گفتن و قلم زدن درباره دفاع مقدس مقوله ای نیست که فقط مختص یک ماه، یک هفته ویک روز خاص شود، بلکه زوایا و ابتکارات جنگ تحمیلی باید موردکنکاش ، واکاوی و تجزیه تحلیل شود. آری، ۴۵ سال پیش جنگ نابرابری برملت انقلابی ایران تحمیل شد که افراد بالای ۳۷ سال جنگ را تجربه نکرده اند وبمباران شهرها ، ایثار فرزندان خود درجبهه ها وهمدلی ملت ایران درمقابل دشمن را نظره گرنبوده اند.وظیفه ما قلم بدستان است که  ناگفته های جنگ تحمیلی را ازسینه دلیرمردان جبهه های جنگ بیرون بکشیم و با نثری روان وساده به سینه نسل حاضرمنتقل کنیم. اگرماواقعیت را بنویسیم ،  ناگفته های تلخ وشیرین جنگ به یک درس بزرگ می رسد که در دنیا ملتی با ایمان تر، وطن پرست تروشجاع تر از مردم ایران سراغ نداریم . آری بیان فداکاری و پایمردی مردان جبهه ها موجب افتخار وسربلندی  نسل حاضر ونسل های آینده است که همه به نیاکان خود افتخار خواهندکرد.   اگر جهاد تبیین جدی گرفته شود از جنگ هشت ساله ایران و عراق درس‌هایی برای بشریت استخراج خواهد شد که تا سال‌های سال بر جوانان و نوجوانان و بشریت اثرگذار خواهد بود. امروز ۳۷سال  از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد و این درحالی است که بازخوانی و تحلیل ابعاد مختلف دفاع مقدس علاوه بر جذابیت، درس‌آموزنیزهست، چراکه دفاع یک کشوربادست خالی و دلی سرشار از ایمان از سرزمین خود و پیروزی در برابر دشمن با سلاح های مدرن وکمک های استکبار  اتفاقی بزرگ و مهم محسوب می‌شود که تبیین این اتفاق، مهم و ضروری است. اری،  در ابتدای پیروزی انقلاب و در بحبوحه جنگ تحمیلی همه دنیای استکباربااهدای سلاح و اطلاعات رزمی و جاسوسی از جبهه ها به کمک عراق شتافت و بازهم شکست خورد.   نیروهای مسلح و ارتش مکتبی جمهوری اسلامی به دنبال پیاده‌سازی باورهای اسلام ناب محمدی(ص) برآمدند و امام راحل بر روی این موضوع تأکید ویژه داشتند که همین باور در روند پیروزی انقلاب و در جنگ تحمیلی بسیار مؤثر بود. در کنار این موارد باورهای اعتقادی و مذهبی به عاملی اثرگذار در پیروزی رزمندگان ما در دفاع مقدس تبدیل شده بود. حتی افرادی بودند که حتی اعتقاد ظاهری به اسلام نداشتند اما به‌دلیل سخنان و باورهای اثرگذار امام خمینی(ره) و کلام نافذ ایشان به اسلام باور قلبی پیدا کردند.  
در جریان دفاع مقدس استفاده از معنویات باعث اتحاد مردم شد و بهترین و سالم‌‌ترین راه را به مردم نشان داد، زیرا در پناه قرآن هیچ‌یک از اشتباهات گذشته تاریخی تکرار نمی‌شد و راه قرآن بهترین دستاورد را برای سلامت و پیروزی کشور به همراه دارد. بر همین اساس تبیین دستاوردهای دفاع مقدس برای تقویت باورهای ملی و دینی جوانان امروز نیز امری مهم محسوب می‌شود. از آنجایی که تحولات شروع انقلاب تا پیروزی انقلاب آن‌قدر در تغییر باورها و رفتارهای جوانانی که در زمان طاغوت آموزش دیده بودند، مؤثر بود. آری،  زمان جنگ  شاهد تحول جوانان مسلمانی بودیم که رژیم شاهنشاهی اجازه شکوفایی  استعداد آنان را نمی داد.  طی هشت سال جنگ هیچ‌یک از زیرساخت‌های کشور تعطیل نشد، چراکه شعائر دینی باعث شده بود جوانان همیشه پای کار باشند و اجازه ندهند زیرساخت‌های کشور برای لحظه‌ای تعطیل شود. اما متأسفانه امروز از بیان این واقعیت‌ها و رویدادها غفلت شده است و بسیاری از روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان آنگونه که بایسته است ناگفته های دفاع ملت مظلوم اما باایمان را درمقابل تمام کفر بازگونمی کنند.
 این درحالی است که امروز باید برای جوانان تحلیل شود که چگونه در آن دوران جوانان هم‌سن‌وسال خودشان بی‌محابا به نبرد با دشمن می‌رفتند بدون اینکه ترس و وحشتی داشته باشند. افرادی که به جبهه‌ها می‌رفتند توقع و انتظاری نداشتند و در برگه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گرفت به همراه مشخصات خود، وصیتشان را هم می‌نوشتند. به هر ترتیب در پایان این نوشتار باید عنوان کرد که هیچ‌یک از رزمندگان به خاطر کسب پست و مقام به جبهه‌ نرفتند، بلکه همه با هدف بیرون راندن دشمن راهی جبهه‌ها شدند. بعد از پایان جنگ بیشتر افکار بر روی مباحث اقتصادی متمرکز شد و بیان حقایق جنگ تا حدودی جدی گرفته نشد و می‌گفتند جنگ اتفاقی بود و تمام شد، اما اگر فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات نبود شاید از جنگ چیزی بیش از یک داستان یا گرامیداشت و سالروز باقی نمی‌ماند که این امرزیبنده نیست.
https://talashnewspaper.com/vdcebx8eijh8e.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما