تاریخ انتشاريکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب : ۴۴۲
۰
فاضل حیدری مدیرمسول
نخستین روزسال تحصیلی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محترم در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در آموزشگاه شهید امیر کمندی شهرستان بهارستان حضور یافته بود بابیان اینکه کار آموزش‌وپرورش بسیار مهم است، تصریح کرد که «وزارتخانه‌های مختلفی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند اما اهمیت کار هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه کار آموزش‌وپرورش نیست. اهمیت آموزش‌وپرورش از این جهت است که نیروسازی، کادرسازی و هویت‌سازی برای فرزندان این کشور می‌کند، به این معنا که آینده دست نیروهایی است که در آموزش‌وپرورش ساخته می‌شوند. آینده‌سازان کشور در این مدارس ساخته می‌شوند.» آری، همان‌گونه که خوانندگان محترم این نوشتار مستحضر هستند توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است و باید برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور تلاش شود. وظیفه آموزش‌وپرورش در جامعه شناخت و حل نیازهای فکری جوانان است. تعلیم و تزکیه نفس و آموزش فلسفه معانی زندگی به نسل‌های آینده از مهم‌ترین وظایف معلمان است. در جامعه‌ای که علم و دانایی، محور توانمندی و توسعه جوامع بشری باشد ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق امری ضروری است.
توسعه کمی و کیفی آموزش، توسعه مشارکت عمومی، ارتقای سلامت و بهسازی منابع انسانی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری آموزش‌وپرورش است. آموزش‌وپرورش زمینه‌ساز رشد فکری و اخلاقی انسان‌های یک جامعه پویا است. آموزش‌وپرورش، تنها راه کمال انسان به‌سوی سعادت و خوشبختی است. اهمیت نقش آموزش‌وپرورش در تربیت نیروهای متخصص، دانشمند و آشنا به علوم جدید بسیار حائز اهمیت است اگر ما بخواهیم بمانیم و کرامت داشته باشیم و آلت دست دیگران نشویم، هیچ راهی نداریم جز اینکه از علوم تجربی، فنّاوری و دستاوردهای مثبت تمدن بشری استفاده کنیم یکی از وظایف مهم نظام آموزش‌وپرورش کشور تربیت انسان‌های خودباور و نه دارای غرور کاذب است. باید تربیت‌کننده انسان‌هایی باشیم که بدانند ریشه درگذشته دارند، اما در دنیای امروز زندگی می‌کنند و باید به آینده بیندیشند. برای رسیدن به جامعه‌ای ایدئال، پیشرفته و پویا که در آن انسان‌ها صاحب حق و حرمت باشند، نیازمند تشکیلات نو، معلمان نواندیش و دانش آموزان نوپرداز هستیم.
در همین راستا مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات در بیانات ارزشمندشان در دیدار اردیبهشت‌ماه امسال با معلمان فرموده بودند که «به نظر بنده، بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش‌وپرورش را در پیشرفت همه‌جانبه‌ کشور درک کنند. یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین درگذشته وجود داشته که خسارت‌هایی هم وارد آورده و آن کوچک‌انگاری این دستگاه حیاتی است. [برخی مسئولین] قدر و عظمت و ابعاد تأثیر این دستگاه حیاتی را نشناختند، بعضی آن را به‌صورت یک مزاحم و به‌صورت یک مجموعه‌ مصرفی نگاه کردند. این‌ها را که من عرض می‌کنم، چون حرف‌هایی را از خود افراد شنیده‌ام؛ به بنده می‌گفتند که مثلاً فرض کنید فلان قدر از بودجه‌ کشور صرف آموزش‌وپرورش می‌شود. دنباله‌اش چیست؟ دنباله‌اش برون‌سپاری است که حالا من راجع به برون‌سپاری عرض خواهم کرد؛ یعنی به چشم یک مزاحم به آموزش‌وپرورش نگاه می‌کردند؛ خب این معلوم است نتیجه‌اش چه می‌شود. به نظر بنده، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت ــ که ما دنبال پیشرفت همه‌جانبه‌ کشور هستیم و در این مسیر گردنه‌های دشواری وجود دارد ــ بدون کمک آموزش‌وپرورش ممکن نیست. امروز از زبان صاحب‌نظران و صاحبان تخصص در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، انسان می‌شنود که وقتی راجع به مشکلات اساسی و گره‌های سخت کشور بحث می‌شود، علاج کار را در مدرسه جستجو می‌کنند: اگر مثلاً در ۲۰ سال قبل یا ۲۵ سال قبل به مدرسه رسیده بودیم، امروز فلان مشکل وجود نداشت؛ این را متخصصین میگویند، این را صاحب‌نظران می‌گویند و این درست است، این نگاه کاملاً درستی است.»
به هر ترتیب در پایان این نوشتار باید عنوان کرد که با توجه بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری و سخنان رئیس‌جمهور محترم در آیین بازگشایی مدارس این نکته بسیار مهم را باید خدمت خوانندگان محترم این نوشتار دانش‏آموزان نونهالى كه در اختيار دستگاه فرهنگى كشور قرار دارند، عزيزترين و سرشارترين سرمايه و ذخيره‏ آينده‏ اين ملت هستند و مسئولان خدوم کشور باید در راستای تعالی رساندن این عزیزان از هیچ اقدامی فروگذار نکنند.
 
https://talashnewspaper.com/vdcd2x0o6yt0o.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما