تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۳۸۴
۰
ضرورت تحقق تأمین اجتماعی اسلامی
فاضل حیدری مدیرمسول
باز هم یک سال گذشت و دوباره هفته تأمین اجتماعی با آن موج احساس‌های لطیفش که به ملت هدیه می‌دهد از راه رسید. هفته مهرورزی و دوستی، هفته صفا و صمیمیت، هفته مهربانی و یاری و از همه مهم‌تر هفته‌ای که می‌توان در این هفته امیدآفرینی برای اقشار ضعیف‌تر جامعه داشته باشیم و این یعنی عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات درخصوص ضرورت امیدآفرینی در کشور. نگارنده این نوشتار این هفته باشکوه و پرمهر را به زحمتکشان تأمین اجتماعی تبریک می‌گوید و از خداوند متعال برای سربلندی این عزیزان دعای خیر دارد. انشالله همه با هم در مسیر بهزیستی، این کانون عشق و فداکاری و ایثار تا رسیدن به رفاه اجتماعی گام بر می‌داریم.
مفهوم تأمین اجتماعی، بیشتر با مفهوم‌هایی چون رفاه اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی، خدمات اجتماعی، تعاون اجتماعی و تعادل اجتماعی هم معناست و در برخی موارد نیز به معنای واژه‌هایی چون کمک اجتماعی و معاونت متقابل هم راستاست. آری، تأمین اجتماعی در مفهومی گسترده، یکی از هدف‌های اساسی پیامبران الهی بوده است. پیامبران در کنار دعوت انسان به بندگی خداوند، آن‌ها را به رعایت عدل، پرهیز از ثروت‌اندوزی و کمک به نیازمندان دعوت کرده‌اند. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در نکوهش ثروتمندان بی‌تفاوت می‌فرماید: «وای بر توانگران (به دلیل رسیدگی نکردن به) نیازمندان».دین اسلام که برنامه های اجتماعی روزآمدی دارد به انسان توجه خاصی دارد تا جایی که ، انسان دردین مبین اسلام از کرامت الهی برخوردار است. نعمت‌های الهی حق همه انسان‌هاست و در انحصار هیچ فرد یا گروهی نیست. از تمرکز ثروت که به فقر دیگر انسان‌ها می‌انجامد، نهی شده است و همه انسان‌ها در مورد وضع معیشتی دیگران مسئول هستند؛ بنابراین، یکی از معیارهای ارزش رفتار و عملکرد افراد در جامعه، میزان کوششی است که فرد در راه رفع فقر و نابسامانی‌های هم نوعان خود انجام می‌دهد. حضرت علی علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «بهترین برادران تو کسی است که تو را در مال خویش شریک کند و بهتر از او کسی است که تو را از دیگران بی نیاز سازد» خمس وزکات در اسلام اوج توجه به عدالت اجنماعی است.
تأمین اجتماعی صرف نظر از نظام اقتصادی حاکم بر جامعه، همواره مورد توجه ویژه مدیران بوده است. اقدامات متعدد برای دست یابی کارگران به حقوق خویش، انواع حمایت از بی سرپرستان، ناتوانان و اقشار آسیب پذیر را می‌توان مصداق روشنی از زمینه تأمین اجتماعی دانست. اولویت ها در تأمین اجتماعی اسلام بر پایه دو اصل برقرار است. یکی اینکه چه کسانی در تأمین اجتماعی بر دیگران مقدمند و دیگر اینکه تأمین اجتماعی از سوی چه کسی اولویت بیشتری دارد. اصل اول قاعده کلی میزان آسیب پذیری و محرومیت است و در اصل دوم، صاحبان ثروت و مکنت، مسئولیت بیشتری برای تأمین اجتماعی دارند؛ زیرا سرمایه های مالی، در واقع امانت هایی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است و بندگان خدا نیز همگی خانواده خداوند به شمار می روند. به هر ترتیب در پایان این نوشتار باید این مطلب را خدمت خوانندگان محترم این نوشتار باید بازگو کرد که باید تمامی مسئولان عزیز کشور در راستای تحقق تأمین اجتماعی اسلامی گام برداشته و خدمت به اقشار ضعیف را سرلوحه کار خود قرار دهند.
 
https://talashnewspaper.com/vdcic5ap2t1av.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما