تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۵۱
۰
روز قوه قضاییه و تلنگری به‌موقع به رسانه‌ها
فاضل حیدری مدیرمسول
هفتم تیرماه سالروز حادثه دردناک انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و 72 نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی در تقویم رسمی کشور به نام روز قوه قضاییه نام‌گذاری شده است. روزی که شاید با توجه به تبلیغات منفی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی آن‌گونه که بایسته است به آن پرداخته نشده است! آری،  برخی رسانه‌ها در تبیین دستاوردهای این قوه بسیار مهم و تأثیرگذار در کشور کم‌کاری می‌کنند. موضوعی که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات روز گذشته در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه بر آن تأکید داشتند و تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه را تصویر خوبی ندانستند و فرمودند: «از رسانه و تبلیغات برای نشان دادن و اطلاع‌رسانی کارهای فراوان انجام گرفته در این قوه به درستی استفاده نمی‌شود که بخشی از این ضعف ناشی از صداوسیما و دستگاه‌های رسانه‌ای است اما بخش دیگر آن مربوط به خود قوه قضائیه است.» همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند تصویرسازی نامطلوب از قوه قضاییه دو دلیل دارد یکی کم‌کاری رسانه‌ها و دوم کم‌کاری خود دستگاه قضا برای ارتباط با رسانه‌ها و تصویرسازی درست از اقدامات صورت گرفته.
ظرفیت عظیم صداوسیما و حجم گسترده دانشجویان حقوق و دیگر رشته‌های مرتبط و طلاب توانمند در امور قضایی و نیرو‌های مردمی و جهادی توانمند در عرصه رسانه و تبیین و غیره موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد و نکته‌ای بسیار مهمی که معظم له در دیدار روز گذشته به آن تأکید داشتند نیز مبنی بر مغفول ماندن چنین ظرفیت گسترده‌ای است که باید هر چه سریع‌تر برای جهاد تبیین در عرصه قضایی به کار قوه قضائیه آید تا تصویر نادرستی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از قوه قضائیه کشورمان ترسیم کرده اند محو گردیده و تصویر درست و اصلی خدمات شایسته قوه قضائیه بر همگان آشکار شود. قطعاً تمامی خوانندگان محترم این نوشتار با نگارنده هم عقیده هستند که در قوه قضاییه حداقل در دو محور نیازمند تبیین و اطلاع رسانی هستیم، که یک بخش از آن میزان رشد و بلوغ قوه قضائیه از اول انقلاب تاکنون و دیگری نیز تبیین جایگاه قوه قضائیه در سطح جهانی و بین‌الملل است.
در حوزه ابلاغ الکترونیک و سامانه‌های سوءپیشینه، خیلی از کشورها چنین سامانه‌ای را ندارند و در حال حاضر در کمتر از ۲ ساعت بدون مراجعه به هیچ دستگاه قضایی و انتظامی عدم سو پیشینه صادر می‌شود به طوری که در سال گذشته دو میلیون گزارش عدم سو پیشینه الکترونیک در کشور از طریق سامانه صادر شده است. یکی از شاخص‌های ارزیابی قوه قضائیه، بحث تظلم خواهی و عدالت خواهی است که در این حوزه امروزه به صورت ۲۴ ساعته هرکس شکایتی داشته باشد چه مربوط به دادگستری باشد و چه مربوط به دیوان عدالت اداری می‌تواند دادخواست و حتی لایحه تنظیم و ارسال کند. به هر ترتیب در پایان این نوشتار باید عنوان کرد که قوه‌ قضائیه شان والای خودیعنی   عدالت و اجرای قانون را به خوبی رعایت کرده است و رکن عدالت نیز رعایت بی‌طرفی به این معنا که تحت تأثیر فضاسازی دشمن داخلی و خارجی، مطالبات غیرقانونی و تحت تأثیر فضای رسانه‌های داخلی و خارجی قرار نگرفته وقرارنخواهدگرفت.  اماچرا مرکزاطلاع رسانی این قوه ضعیف عمل می کند؟ سوال بی جوابی است که قابل توجه  ودوراندیشی است .
 
https://talashnewspaper.com/vdccasq182bqp.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما