تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۸۷
۰
آثار مخرب رسوب کالا در بنادر به اقتصاد کشور
فاضل حیدری مدیرمسول
جناب آقای دکتر احسان خاندوزی، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم در جریان سفر خود به استان زرخیز خوزستان در حاشیه بازدید از اسکله بندر امام خمینی (ره) گفتند که «میزان رسوب کالا در بنادر کشور در ماه‌های نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.» بر اساس بیانات وزیر محترم اقتصاد خوشبختانه رسوب کالا به نسبت گذشته بسیار کاهشی شده است اما این موضوع کافی نیست چرا که به طور حتم در برهه زمانی کنونی رسوب کالا در بنادر نه تنها آسیب بیشتری بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد بلکه آثار روانی بر مردم خواهد داشت. اصلی ترین اثر ماندگاری و رسوب هرچه بیشتر کالا در بنادر و گمرک در حال حاضر افزایش قیمت ها است و باید هرچه سریعتر نسبت به ترخیص کالا از بنادر کشور اقدام کرد و کالاهای مربوطه را جهت مصرف به بازار رساند.
ماندگاری کالا بر کیفیت کالا اثرگذار است و در خصوص برخی کالاهای مصرفی و معیشتی باید هرچه سریع تر ترخیص شوند. افزایش میزان کالا در بازار مصرف در بهترین حالت موجب کاهش قیمت خواهد شد و در بدترین حالت از رشد قیمت ها جلوگیری خواهد کرد، بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا به محض ورود کالا در برهه زمانی کنونی به بنادر، ترخیص شوند. ممکن است برخی تجار بخواهند به دلایلی از جمله افزایش قیمت، کالای خود را در بنادر نگه دارند، اما سازمان بنادر و دریانوردی و نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران می توانند به گونه ای عمل کنند تا رسوب کالا در بنادر هزینه بر شود و در صورتی هم که یک تاجر در جهت ترخیص کالای خود اقدام می کند، وی را تشویق نموده و تخفیفاتی مورد نظر را ارائه کنند. تجار نیز باید بدانند که ممکن است با ماندگاری کالای خود در برهه های زمانی کوتاه مدت افزایش قیمت ها را رقم بزنند و سود بیشتری کسب کنند، اما اثرات ناشی از این اقدام در دراز مدت بر اقتصاد کشور تاثیر نامطلوبی خواهد داشت و خود تجار بیشتر ضررها را متحمل می شوند.
با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، باید واردات کالاهای اساسی مطابق با مصوبات و در سقف تعیین شده انجام شود چرا که واردات بیش از سقف تعیین شده هم نیاز به منابع ارزی بیشتر دارد و هم موجب ماندگاری کالا در بنادر و انبارها می‌شود. اگر صاحبان کالا و واردکنندگان تمایلی به تخلیه کالای خود از بنادر ندارند باید با استفاده از روش‌ها و ساز و کارهای لازم، شرایطی فراهم شود تا زمان ماندگاری کالاها در انبار بنادر کاهش پیدا کند. به هر ترتیب در پایان این نوشتار باید عنوان کرد که رسوب کالاها در بنادر کشور از شمال تا جنوب ایران فقط منجر به افزایش تورم میشود و همان گونه که وزیر محترم اقتصاد بیان فرمودند خوشبختانه میزان روسب کالا در تمامی بنادر کشور نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده است که جا دارد در این برهه حساس تاریخی برای ترخیص و روانه بازار کردن کالاهای ماندگار شده در گمرکات کشور علاوه بر دولت خود تاجران نیز اقدام عاجلی اتخاذ کنندچرا که مهار تورم به کسب و کار این افراد نیز رونق بسیار خواهد داد و فقط مردم تنها برنده های های مهار تورم در کشور نیستند.
 
https://talashnewspaper.com/vdcak0nu149na.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما