کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش پررنگ ادیبان، علما و هنرمندان در تحقق تمدن نوین اسلامی

24 شهريور 1403 ساعت 9:55


فاضل حیدری مدیرمسول
 
امروز 24 شهریور ماه؛ بیست و پنجمین سالگرد فقدان استاد عبدالحسین زرین‌کوب است که در چنین روزی در سال 1378 هجری شمسی، جامعه علمی و ادبی و فرهنگی کشور را عزادار کرد. نظام مقدس جمهوری اسلامی در بیست و پنج سال پیش هنرمند، ادیب و عالم انقلابی متعهدی را از دست داد که به خوبی توانسته بود پیوندی عمیق میان ملی گرایی و مسلمان بودن برقرار کند. آثار ایشان سرشار از دعوت به خداشناسی و توحید بود موضوعی که امروز بیش از گذشته باید به آن توجه کرد و ادیبان و علما و فرهنگ دوستان و هنرمندان ما باید با الگو قرار دادن شخصیت و تفکرات اسلامی ایرانی این ادیب فرزانه سعی کنند تا راه را برای تحقق حکومت نوین اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات هموارتر کنند.
آری بیست و پنجمین سالگرد درگذشت استاد زرین‌کوب بهانه خوبی است تا به هنرمندان، نویسنده‌ها، ادبا، فرهیختگان و علمای کشور یادآوری کنیم که امروز هر کدام از آنان وظایف سنگینی در قبال تحقق تمدن نوین اسلامی دارند. تمامی فرهیختگان کشور باید بدانند که برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید مراحل پنج‌ گانه‌ای که مقام معظم رهبری مدظله‌العالی طراحی کردند یعنی انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی را گام‌ به‌ گام و مرحله ‌به‌ مرحله با رویکرد انقلابی و اسلامی پیگیری کنند و سعی داشته باشند آثاری خلق کنند تا مراحل تبدیل به جامعه اسلامی که مربوط به زیست ‌بوم خود ایران است و مرحله آخر پنج ‌گانه‌ که فراتر از منطقه و درواقع مربوط به جهان یعنی تمدن نوین اسلامی را به خوبی برای مردم ایران و جهان زیبا و دل‌نشین‌تر کند.
بهترین راه تحقق تمدن نوین اسلامی توجه ویژه هنرمندان و ادبا به مقوله دفاع مقدس است؛ اما چرا نگارنده این نوشتار تأکید بر پیگیری ویژه هنرمندان و ادبا و نویسندگان به مقوله دفاع مقدس دارد و آن را زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی می‌داند به‌این‌علت است که دفاع از وطن بدون در نظر گرفتن دین و مسلک و قومیت و مواردی ازاین‌دست یکی از مفاهیم ارزشمند هر جامعه است که در کنار مواردی چون وفای به عهد جای می‌گیرد و برای همه مردم جهان قابل‌درک است. این ظرفیت همیشگی باعث می‌شود که وقتی با ابزار هنر دنبال تولید اثر هنری در قالب داستان، شعر، تئاتر، سریال، نقاشی، آثار تجسمی و به‌ویژه سینما می‌رویم تا به بیان دفاع مقدس بپردازیم مخاطب جهانی خود را پیش از تولید در کنار داریم. می‌ماند این‌که بیان محتوای خود را در قالب صحیح چگونه انجام دهیم تا زبان مناسبی برای جذب حداکثری داشته باشیم و بتوانیم زمینه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی مهیا کنیم.
این‌که بگوییم اثر هنری ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس نداشته‌ایم بی‌انصافی است اما اینکه ادعا کنیم آثار هنری دفاع مقدس کشور در جهان حرف اول را میزند فریبی بزرگ به شمار می‌رود چراکه جامعه هدف اکثر این تولیدات برای مخاطب داخلی بوده و متأسفانه بیشتر شعار در آن‌ها مطرح‌شده تا اینکه به‌مثابه اثر مؤثر جهان‌شمول باشند. هنر و ادبیات بزرگ‌ترین ابزار انتقال مفاهیم مختلف است و برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌های آینده بدون تولیدات هنری و مکتوب راه به‌جایی نخواهیم برد. تولیداتی که در آن‌ها حقایق بدون پرده‌پوشی و گروه‌گرایی و جناح‌بازی در اختیار نسل‌های آینده خودمان قرار بگیرد. ازاین‌رو هنرمندان، نویسنده‌ها، ادبا، فرهیختگان و علمای کشور نیز باید با مجاهدت مفاهیم دفاع مقدس را به مخاطبان منتقل کنند نه اینکه با بازی در زمین دشمن زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی مدنظر رهبر معظم انقلاب دامت برکات را مسدود کنند.


کد مطلب: 578

آدرس مطلب :
https://www.talashnewspaper.com/news/578/نقش-پررنگ-ادیبان-علما-هنرمندان-تحقق-تمدن-نوین-اسلامی

روزنامه تلاش ملی
  https://www.talashnewspaper.com