کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرصت تفکر در مجاهدت سیدالشهدا (ع) را از دست ندهیم

13 شهريور 1402 ساعت 9:13


فاضل حیدری مدیرمسول
جمعی از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان یکی از مدارس تهران در روزهای گذشته و پیش از عزیمت به کربلا و زیارت اربعین حسینی علیه‌السلام، در نامه‌ای از مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات درخواست کردند تا توصیه‌هایی برای پربارتر شدن حضور در راه‌پیمایی اربعین داشته باشند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این درخواست دانش آموزان فرمودند: «زیارتتان قبول باشد عزیزان. در این راه‌پیمایی مقدس، فرصت توجه و توسل را از دست ندهید و نیز فرصت تأمل و تفکر در مجاهدت سیدالشهدا علیه‌السلام و هدف آن و برکاتی را که خداوند به این فداکاری بزرگ عطا کرده است. آن هدف، باید هدف هر انسان مؤمن باشد. از خداوند توفیق و هدایت بخواهید و در راه آن هدف ثابت قدم بمانید.» پاسخ ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات به درخواست دانش آموزان یکی از مدارس تهران یک نکته بسیار مهم را برای تمامی مردم عزیز ایران اسلامی نمایان می‌کند و آن اینکه نباید فرصت تفکر در مجاهدت سیدالشهدا (ع) را از دست بدهیم؛ فرصتی که زمان محدودی از سال را به خود اختصاص داده اما می‌تواند کل سال ما را درگیر خود کند.
پس از کار عظیم سیدالشهدا (ع) در عاشورا و هدایت مردم، در حقیقت اربعین امتداد عاشوراست. در این حضور پرشور می‌شود اقدامات اثرگذاری ایجاد کرد؛ در جبهه باطل ایجاد ترس و وحشت و در جبهه حق برای پیام‌رسانی عاشورا بسترسازی کرده و درنهایت برای افراد بی‌تفاوت، پرسش‌گری و بازگشت احتمالی را در وجود آنان ایجاد کرد. آری، بعدازقرنها شهادت امام حسین (ع) مهم‌ترین نقش را در حفظ دین داشت و هر چه داریم از او است. به همین دلیل گفته‌شده «إن الاسلام محمدی الحدوث، حسینی البقاء» اگر حرکت سیدالشهدا (ع) را نداشتیم، چیزی از اسلام باقی نمانده بود. امام حسین (ع) وقایع اسلام را ضمانت کرد؛ نه فقط مسلمان‌ها، نه مؤمنان و یا شیعیان را. اگر امام حسین (ع) نبود کسی حتی نام خدا را بر زبان نمی‌آورد. تمام دین‌ها و تمام بنده‌ها مدیون امام حسین (ع) هستند، چرا که ما را از جهالت در برابر معرفت امام نجات داد و به امام‌شناسی رساند. متن زیارت اربعین، متنی کامل برای امام‌شناسی است و منتظران می‌توانند جایگاه امام را در هستی به‌خوبی شناخته و رصد کنند.
پیاده‌روی اربعین تمرین زندگی در عصر امام زمان (عج) است. پیام جهانی پیاده‌روی اربعین، اتحاد شیعه و تداوم راه امام حسین (ع) و به نوعی آماده‌سازی برای عصر ظهور است. جمعیت لبیک‌گو و سینه‌زن، بذل و بخششی که از سوی میزبان به زائر صورت می‌گیرد، رفاقت‌هایی که میان زائران ایجاد می‌شود، داشتن هدف و انگیزه واحد، مهربانی میان زائران همه وهمه مواردی است که در روایات عصر ظهور شاهد آن هستیم و این همه، تداعی‌کننده لشکر عظیم حضرت حجت (عج) است. به بیانی دیگر، آماده‌سازی برای ظهور از مهم‌ترین وظایف هر منتظر است و برای اینکه در جرگه یاران امام عصر (عج) باشیم، باید تقوا پیشه کرده و خود را به حسن خلق مزین کنیم. در پیاده‌روی اربعین اخلاق و معنویتی متعالی در زائران شاهد هستیم؛ مدیریت نفسی که همگی تمرینی برای چگونه زیستن در عصر ظهور است و این موارد همان مطلبی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات نه تنها از دانش آموزان بلکه از تمام ملت ولایتمدار ایران اسلامی می خواهند تا درباره آن تأمل و تفکر کنند.
 


کد مطلب: 430

آدرس مطلب :
https://www.talashnewspaper.com/news/430/فرصت-تفکر-مجاهدت-سیدالشهدا-ع-دست-ندهیم

روزنامه تلاش ملی
  https://www.talashnewspaper.com