کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شورای نگهبان؛ حافظ ارزش‌های انقلاب

26 تير 1402 ساعت 9:08



۲۶ تیرماه سالروز تأسیس نهادی است که اگر با درایت و هوشمندی امامین انقلاب اسلامی شکل نمی‌گرفت امروز کشور دست منافقان و غرب‌زده‌ها می‌افتاد و معلوم نبود که  انقلاب شکوهمند اسلامی
 چه سرنوشت تلخی را تجربه می کردد. آری، 26 تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان است و جا دارد در ابتدای این نوشتار این روز عزیز را به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات و همین‌طور به آقای آیت‌الله احمد جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان که با استواری و پایداری از حیثیت این نهاد انقلابی و قانونی دفاع کرده اند و سایر اعضای محترم این شورا تبریک بگوییم. همان‌گونه که خوانندگان محترم این نوشتار مستحضر هستند شورای نگهبان از جمله نهادهای نظارتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش ‌از لازم‌الاجرا شدن، نیازمند توشیح این شورا است تا از بروز هرگونه مغایرتی با موازین شرع و قانون اساسی جلوگیری به عمل آید. تائید صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به جز انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در حیطهٔ وظایف این شورا جای دارد. این شورا از دوازده عضو تشکیل شده‌است که شش عضو از این دوازده تن فقهایی که با حکم رهبر معظم انقلاب عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. دبیر شورای نگهبان بالاترین مقام رسمی این شورا است.
اهمیت وجودی شورای نگهبان تا حدی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکات می‌فرمایند: «شورای نگهبان مانع این است که نظام اسلامی از خطّ دین و اسلام و همچنین از خطّ قانون اساسی منحرف شود.» بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت را بر همگان تمام می‌کند و آن این است که شورای نگهبان نقطه‌ تضمین و تأمین برای نظام اسلامی است. قطعاً تمامی خوانندگان محترم این نوشتار با نگارنده هم‌عقیده هستند که شورای نگهبان حافظ قانون اساسی به عنوان اصلی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی و خون پاک شهیدان است. سخنان امام خمینی (ره) نیز مؤید این مطلب است و امام راحل نه تنها تأکید داشتند که با شورای نگهبان ۱۰۰ درصد موافقم، بلکه اعضای آن را حافظ مصالح اسلام و مسلمین دانسته و نسبت به کسانی که بی‌پروا به فقهای شورای نگهبان می‌تازیدند، می‌فرمودند: «من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.» مقام معظم رهبری نیز در دیدار با اعضای شورای نگهبان در تاریخ 28 تیرماه سال 79 در اهمیت این نهاد فرمودند: «شورای نگهبان موظف است از ورود ناخالصی‌ها به ارکان نظام جلوگیری کند. اگر شورای نگهبان این وظیفه را به عهده نداشت، یقیناً نظام دچار مشکلات فراوانی می‌شد، البته ممکن است در این روند اشتباهی رخ دهدکه در آینده صحبت خواهیم کرد، اما نباید با تبلیغات سیاسی، کلیت این نهاد عظیم و وظیفه قانونی آن را در تائید صلاحیت‌ها زیر سؤال برد. چنانچه در قانون اساسی این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان گذاشته نمی‌شد، معلوم نبود چه مشکلات بزرگی برای کشور رخ می‌داد. آری، یک دسته دیگر ازافراد سیاسی به دلیل مخالفت با نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت افراد در مراحل مختلف انتخابات با این نهاد مخالف هستند.  چنانکه هر محکومی نسبت به حکم قاضی در مورد خود مخالف است، این دسته نیز با استفاده از روش‌های گوناگون تبلیغات سیاسی و گاهی با اهانت، شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برند که البته اگر این اقدامات با اهانت همراه شود مسئولان مختلف و قوای سه‌گانه موظف به جلوگیری از آن هستند». به هر ترتیب در پایان این نوشتار نگارنده ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل شورای نگهبان از خدمات ارزشمند این نهاد انقلابی در دوران پرافتخار انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر می‌کند.


کد مطلب: 389

آدرس مطلب :
https://www.talashnewspaper.com/news/389/شورای-نگهبان-حافظ-ارزش-های-انقلاب

روزنامه تلاش ملی
  https://www.talashnewspaper.com