تاریخ انتشارشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۸۷
۰
تبلیغ خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین
فاضل حیدری مدیرمسول
به تازگی یعنی آخرین روزکاری هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات با فضلا، طلاب و مبلغین حوزه‌های علمیه کشور دیداری صمیمی وعالمانه داشتند. معظم له در این دیدار تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند و با اشاره به لوازم تبلیغ موثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید فرمودند: «نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد.» آری، بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات در خصوص موضوع تبلیغ به خوبی نشان می دهد که ایشان حداقل از دو سال قبل تاکنون به دنبال یک آرایش بزرگ در کشور نسبت به موضوع جهاد تبیین هستند که از همه رسانه های نوین ، رسانه های چاپی تا منبرهای سنتی حوزه ، همه وهمه را به جهاد تبیین رهنمودفرمودند.
برخلاف انفعال برخی گردانندگان رسانه‌های داخلی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات در موضوع رسانه و تبلیغات نه تنها به دفاع کفایت نمی‌کنند، بلکه بحث تهاجمی شدن رسانه و تبلیغ در کشور را هم مطرح کرده اند. نیروهای انقلابی وهمیشه درصحنه میدانند که این روحیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات درباره موضوعات مهم دیگر نیز همواره وجود داشته که یکی از مثال‌های آشکار و کامل در این باره، موضع ایشان درباره حوزه حقوق زنان است که تاکید دارند جمهوری اسلامی و فعالین فرهنگی و رسانه‌ای داخل کشور در این موضوع نسبت به غرب باید طلبکار و مهاجم  باشند نه صرفاً دفاع کننده. آری،  آرایش تهاجمی شدن رسانه‌های ایران یک اولویت محسوس وقابل قبول است که تا به امروزدرسپهررسانه های داخلی  اتفاق نیفتاده است ! یاید بپذیریم که  چرخه رسانه و جهاد تبیین در کشور معیوب باقی مانده است ونیازبه تحرک دارد. با توجه به مواردپیش گفت، باید عنوان کرد که اگر می خواهیم اولویت تبلیغ در صدر برنامه های ما باشد باید از تحقیق و مطالعه در این زمینه غافل نباشیم.  اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چگونه می‌توان هم به تبلیغ اولویت داد و هم تحقیق را لازمه آن دانست؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولاً اکثر نویسندگان و تریبون داران حرفه‌ای یا با اکتفا به دانش موجود و فعلی خود، پدیده‌ها را خوانش کرده و تحلیل وتفسیرمی‌کنند، یا فرصتی کوتاه به خود داده تا قدری تأمل و فکر کنند و به خلق ایده‌هایی جدید دست یابند. ‌ با این حال، ذخیره دانایی و قوه اندیشه‌ورزی عنصر تبیین‌گر برای تولید محصول با کیفیت، پایان‌ناپذیر نیست. این ذخیره هم نیاز به تقویت دارد هم نیاز به بازیابی؛ یعنی هم باید دانایی‌های و مواد جدیدی به او اضافه‌ شود‌ و هم دانسته‌های قبلی یادآوری شود؛ اما مسأله اینجاست اگر وارد مقطعی زمانی نظیر دوره کنونی شدیم که فرصت کافی برای چنین ذخیره‌سازی و بازیابی انرژی نداشتیم چه باید کرد؟ طبیعی است با چنین وضعی، در بلند مدت صرف رساندن پیام به گوش و دل مخاطب، نمی‌تواند چنین جان‌های تشنه آگاهی را سیراب و بی‌نیاز سازد وانگهی سیل شبهات و پیام‌های دروغ، فرصت کافی برای شارژ قوه تبیینی به ما نمی‌دهد اما به هر ترتیب نباید از دست از تبلیغ برداشت چه فرصت باشد و یا فرصت نباشد ما باید همیشه خودرا به دانش روزوتحلیل های روزآمد توجه نماییم تابتوانیم به وظیفه خود عمل کرده و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تبلیغ خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین را در اولویت کار خود قرار دهیم. 
 
 
https://talashnewspaper.com/vdcbuzbfprhbw.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما