کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش دولت سیزدهم برای اجرای سریع قانون جوانی جمعیت‌

17 تير 1402 ساعت 9:14


فاضل حیدری مدیرمسول
روز گذشته آقای دکتر مهرداد بذرپاش، وزیر محترم راه و شهرسازی با اشاره به اهدا بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های بالای ۳ فرزند طی سه ماه اخیر در کشور، از اعطای ۷۰ هزار قطعه زمین قانون جوانی جمعیت‌ تا پایان سال خبر دادند. سخنان وزیر محترم راه و شهرسازی نشان از عزم راسخ دولت برای تحقق و اجرایی کردن قانون جوانی جمعیت‌ دارد. آری، همان گونه که خوانندگان محترم این نوشتار مستحضر هستند نرخ رشد جمعیت در پنج سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است و در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالخورده خواهد بود. این خبری است که چندی پیش معاون علوم پزشکی کشور اعلام کرد که برای ایران قوی خوش آیند نیست. هرچند  پیش تر بارها و بارها کارشناسان و پژوهشگران جمعیت نسبت به آنچه به ابربحران جمعیت تعبیر می شود، هشدار داده و خواستار اجرای صحیح سیاست های جمعیتی پیش از پایان فرصت و بسته شدن پنجره جمعیتی شده بودند، اماخواسته یا ناخواسته گوش شنوایی نبود!
به استناد آمارهای رسمی سال 1395، رشد جمعیت ۱.۲ بود و این عدد در سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد کاهش یافت. در سال 1399 نرخ فرزند آوری به ۱.۵ درصد رسید در حالی که در سال 1395 این عدد ۲.۱ درصد بود و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۵ به ۱.۲ درصد برسد. کاهش شدید نرخ جمعیت و باروری در حالی با شتاب وصف نشدنی به جلو پیش می رود که لازم است هرچه سریع‌تر اقدامات عملی و درست برای مقابله با بحران پیری جمعیت درآینده انجام شود. جوانی جمعیت قانونی است که مهرماه ۱۴۰۰ با هدف اجرای صحیح سیاست‌های جمعیتی تصویب و لازم الاجرا شد، حال پس از گذشت حدود دو سال شاهد هستیم که دولتمردان پرتلاش دولت مردمی و انقلابی سیزدهم با توان و عزم راسخ برای تحقق آن گام بر می دارند و نمونه آن هم تلاش جدی ومستمر آقای دکتر مهرداد بذرپاش و تیم همراه ایشان در اهدا بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های بالای ۳ فرزند طی سه ماه اخیردر کشور است.
همان گونه که گفته شد قانون جوانی جمعیت تکالیف مدیران دستگاه ها و متولیان بخش‌های مختلف را در راستای موضوع خطیر مواجهه با پیری جمعیت مشخص می کند و خوشبختانه دراجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات در این زمینه به طور کامل اقدامات مناسبی برای عملیاتی شدن و اجرای این قانون توسط دولتمردان سیزدهم انجام شده است. البته باید این نکته بسیار مهم را خاطر نشان کرد که طبق اصل ۸۵ قانون جوانی جمعیت، این قانون تنها هفت سال اعتبار و مهلت اجرا دارد، لذا فرصت اصلاح ساختار جمعیت نیز برای کشور حدود پنج سال و در واقع در زمانی است که قانون اعتبار دارد. به هر ترتیب در پایان این نوشتار باید این نکته بسیار مهم را یادآوری کرد که اگر در دو یا سه سال آینده میزان اجرای قانون جوانی جمعیت به بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد نرسد، قانون زمین‌گیر و متوقف یا حتی به ضد خود تبدیل خواهد شد. خانواده ایرانی کاملاً هوشمندانه در حال رصد اخبار و تحولات است و اگر در این مدت امتیازات مندرج در قانون به خانواده ایرانی اعطا نشود، جمع‌بندی جامعه این خواهد بود که مدیریت و برنامه‌ریزی صحیحی برای جوانی جمعیت کشور وجود ندارد . رصدخبرنگاران میدانی روزنامه تلاش ملی درسراسرایران نیزحکایت ازآن دارد که دولت سیزدهم بویژه دکتربذرپاش وزیرجهادی راه وشهرسازی با کارهای خوب وقابل قبول مردم را درهمراهی با قانون جوانی جمعیت‌ تشویق و امیداوارکرده است. آری، این حرف ودیدگاه مردم است که خوشبختانه دولت مردمی سیزدهم با علم به این موضوع برای اجرای صحیح این قانون تعجیل دارد.
 


کد مطلب: 382

آدرس مطلب :
https://www.talashnewspaper.com/news/382/تلاش-دولت-سیزدهم-اجرای-سریع-قانون-جوانی-جمعیت

روزنامه تلاش ملی
  https://www.talashnewspaper.com