تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۳۸۱
۰
دستاورد جدید دیپلماسی فعال دولت سیزدهم
فاضل حیدری مدیرمسول
عضویت کامل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، گام مهمی در پیگیری سیاست خارجی فراگیر، تقویت سیاست همسایگی و نگاه دستگاه قوی دیپلماسی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به آسیاست. آری، حسن عضویت در شانگهای این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی را در یک رتبه جهانی وارد می‌کند و در یک سطح بین‌المللی انتقال سطوح انجام می‌شود. به واسطه نیازهایی که اعضای سازمان شانگهای دارند همین خواسته‌ها و نیازهای طرفین باعث می‌شود تا بازارهای جدیدی پیدا شود. همکاری کشورها در قالب یک پیمان یا سازمان موجب توازن در سیاست خارجی می شود، تعادل و توازن در سیاست خارجی موجب می‌شود تا همین رفتار به جامعه مدنی نیز سرایت کند. فعالیت و حضور در پیمان‌هایی مانند شانگهای موجب تجدید نظر در دیدگاه نسبت به مسائل جهان و الزامات چند جانبه گرایی می شود. ضمن این که رتبه جهانی مان بالاتر خواهد رفت بیشتر می توانیم خود را معرفی می کنیم، همچنین فرصت معرفی قابلیت هایمان به وجود می آید و این یعنی دستاوردی عظیم که فقط با همت و تلاش شبانه روزی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به تحقق پیوست.
از طرف دیگر با توجه به توانایی ایران در عرصه‌های امنیتی و سیاسی در منطقه و مبارزه با تروریسم می‌توان گفت که سازمان همکاری شانگهای فرصتی را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا بتواند تجربیات خود را در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری به اعضای سازمان دیکته کند.  عضویت ایران در سازمان کمک بزرگی به ثبات و امنیت و آرامش منطقه است. جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند به عنوان قدرت منطقه قد علم کند باید در حفظ ثبات منطقه بکوشد و همکاری خود را میان همسایگان و متحدان افزایش دهد.  لذا عضویت در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند پیشرو این امر برای ایران باشد. البته فارغ از مسئله تامین امنیت مضاعف برای کشور،  عضویت ما در سازمان همکاری شانگهای از لحاظ ترانزیت کالا نیز بسیار حائز اهمیت است.  ایران یک مرکز ارتباطی و ترانزیت مهم و حیاتی است؛ چرا که موقعیت جغرافیایی و ژئوپولوتیکی ایران به گونه‌ای است که در چهارراه جهان قرار دارد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به یکدیگر متصل می‌کند. آری، موضوع ترانزیت کالا نیزموضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ در این زمینه بانک جهانی می‌گوید ایران پر منفعت‌ترین کریدور اقتصادی منطقه به شمار می‌رود که این خود نشان‌دهنده این است که ایران می‌تواند از برندگان بزرگراه ابریشم جدید باشد.
از طرف دیگر تقویت زبان فارسی با عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای علاوه بر منافع اقتصادی و سیاسی، امنیتی، منافع فرهنگی نیز خواهد داشت، یکی از عناصر مهم فرهنگی یک کشور زبان است، قدرت زبان، شعر و ادب فارسی یک میراث فکری و فرهنگی ارزشمند به شمار می‌رود که امروزه دارای یک قلمرو وسیع از جغرافیای انسانی است که از افغانستان تا پاکستان و تاجیکستان را شامل می‌شود. سه عضو سازمان همکاری شانگهای یعنی افغانستان به عنوان عضو ناظر، تاجیکستان و پاکستان به عنوان دو عضو از همزبانان ایران و نزدیکان زبان فارسی محسوب می‌شوند که این خود یکی از فرصت‌های پیش روی ایران در زمینه فرهنگی و گردشگری است. توجه داشته باشید که در حوزه فرهنگی و گردشگری محدودیت کمتری وجود دارد به همین دلیل ایران می‌تواند از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری همچون فیلم، موسیقی، معماری و ... استفاده کند که البته لازمه آن اقدامات گسترده‌ای است که باید صورت بگیرد. به هر ترتیب در پایان این نوشتار دستاورد جدید دیپلماسی فعال دولت سیزدهم را در ابتدا به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکات و سپس به رئیس جمهور محترم جناب آقای آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و تمامی دولتمردان خدوم و زحمتکش دولت سیزدهم و همین طور به مردم شریف و صبور ایران اسلامی تبریک و شادباش میگوییم و از خداوند متعال می خواهیم در سایه الطاف و عنایات ویژه امام زمان (عج) بتوانیم تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کنیم.
 
https://talashnewspaper.com/vdcfiydmaw6dc.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما