کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهارت آموزی در محیط واقعی کار شیوه نوین آموزش

6 تير 1402 ساعت 9:55


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر ضرورت کسب و بازآموزی مهارت کارگران در عصر پیشرفت شتابان تکنولوژی تأکید کرد.

غلامحسین حسینی نیا، معاون اشتغال وزارت کار در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به پیوند سازمان های آموزش فنی و حرفه ای با سایرنهادها از جمله بسیج کارگران و کارخانجات در تربیت کارگر ماهر، بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای خانه و پایگاه سازندگی کارگران در تحقق مهار تورم و رونق تولید است.
 وی با اشاره به اجرای طرح آموزش در محیط کار واقعی اظهار داشت: طرح آموزش در محیط کار واقعی ترکیبی از طرح‌ استاد شاگردی ایران و سیستم آموزشی دوآل (دوگانه) کشور آلمان است. در حال حاضر بیش از سه میلیون و 200هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد و یک میلیون و 400 بنگاه اقتصادی ظرفیت ورود به این طرح را دارند. 
حسینی نیا با تأکید بر ضرورت از بین بردن شکاف نیاز بازار کار و مهارت، اذعان داشت: 83میلیون شغل در جهان با تأثیر از هوش مصنوعی ابربحران جامعه کارگری دنیا حذف خواهد شد و در این عرصه کسب و بازآموزی مهارت آموزی کارگران در عصر پیشرفت شتابان تکنولوژی بسیار مهم و قابل توجه می باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: ارائه آموزش های مهارتی به 4میلیون نفر از 20میلیون جمعیت فعال پیش بینی شده است که 28 درصد آن بر اساس توانایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای و 72 درصد بر اساس کمک تشکل های مردمی و انقلابی انجام می شود.
وی با اعلام اینکه تشویق و ترغیب اصناف، تولید کنندگان و ... توسط بسیج کارگران و کارخانجات جهت ورود به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و توسعه مراکز بین و جوار کارگاهی، گام اساسی در تربیت نیروی ماهر می باشد، افزود: 3 هزار و 500 مرکز بین و جوارکارگاه در کشور آمادگی ارائه آموزش های مهارتی و تربیت نیروی ماهر را دارند.
حسینی نیا با اشاره به 19 جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به ارائه آموزش های مهارتی در حوزه های آموزشی جوار صنایع، آموزش روستایی و عشایر، جوار دانشگاه، موسسات کارآموزی آزاد، مراکز ثابت دولتی، پادگان ها، زندان ها و مدارس می پردازد.
حسینی نیا، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را شیوه جدیدی در سیستم نوین آموزش مهارت عنوان و تصریح کرد: یکی از سیستم های نوین آموزش مهارتی در دنیا به ویژه در کشور آلمان که به عنوان قطب صنعتی در کل دنیا مطرح است،  سیستم آموزش دوگانه است که این سیستم آموزشی تفاوتش با سیستم های عادی آموزش مهارتی این است که در آموزش فنی و حرفه ای استانداردها 30 درصد تئوری و 70 درصد عملی و هر دو در محیط کارگاهی انجام می پذیرد. 


کد مطلب: 347

آدرس مطلب :
https://www.talashnewspaper.com/news/347/مهارت-آموزی-محیط-واقعی-کار-شیوه-نوین-آموزش

روزنامه تلاش ملی
  https://www.talashnewspaper.com