کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرشاسبی: واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان ممکن نیست!

1 خرداد 1402 ساعت 19:01



محسن بهرهبردار- چندی پیش مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پیشنهاد داد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا واگذار شوند. این اظهار نظر با مخالفت‌های و نقدهای جدی از سوی اهالی فوتبال کشور همراه شد. یکی از این منتقدان حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل اسبق باشگاه‌های پیکان، پرسپولیس و فولاد است که خبرنگار ما نیز با وی گفتگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
* با پیشنهاد تاج برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به سایپا و ایرانخودرو موافقید؟
این کار نشدنی است. می‌گویند می‌خواهیم استقلال و پرسپولیس را از مالکیت دولت خارج کنیم اما اگر قرار است آن‌ها را به ایرانخودرو و سایپا تحویل بدهند، تفاوتی در اصل قضیه ایجاد نخواهد شد.
* شاید به دلیل صنعتی بودن این شرکت‌ها چنین بحثی مطرح شده است؟
این بحث در گذشته هم مطرح شد اما به سرعت رد شد. مثلا این دیدگاه وجود داشت خیلی از کارکنان این 2 شرکت، طرفدار پرسپولیس و استقلال هستند. به همین دلیل ممکن است اختلافاتی به وجود بیاید. حتی این طرح تا مجلس هم رفت اما بازهم رد شد. باید دید رئیس فدراسیون فوتبال از مطرح کردن مجدد این حرف چه منظوری داشته اما استقلال و پرسپولیس که امروز به بورس رفته‌اند، نمی‌توان از بورس خارج کرد زیرا مردم سهام خریده‌اند و دیگر امکان چنین کاری وجود ندارد. باید همان بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را مدیریت کرده و جلو بروند. ضمن اینکه سایپا و پیکان، 2 باشگاه سازنده هستند که در رشته‌های مختلف و در بخش آکادمی و پایه‌ها، فعالیت مستمر و کارآمدی دارند. جای اینکه چنین باشگاه‌هایی را منحل کنیم، باید فکر اضافه کردن به تعداد آن‌ها باشیم.
 
* آیا برای رسیدن سرخابی‌ها به درآمد پایدار، راهکاری بهتر از واگذاری آن‌ها به ایرانخودرو و سایپا وجود ندارد؟
باید این قضیه را تعریف کنیم زیرا استقلال و پرسپولیس با وجود رقم خوردن این اتفاق، بار دیگر دولتی می‌شوند. همین فرآیند خصوصی‌سازی را به شکل بهتری پیش ببرند و از این نترسند که 2 باشگاه به دست بخش خصوصی بیفتند. باید ترس را کنار بگذارند زیرا اگر سرخابی‌ها در فرآیندی مناسب خصوصی شوند، خودشان منابع خوبی دارند و می‌توانند درآمدهای خوبی داشته باشند، استادیوم خصوصی بسازند و کارهای خیلی بزرگی انجام بدهند اما دولتی بودن دست و پای استقلال و پرسپولیس را گرفته است.
* شرایط خصوصی‌سازی فعلی سرخابی‌ها چگونه است؟
اکنون فقط 10 درصد سهام باشگاه‌ها واگذار شده و اتفاق خیلی خاصی در بحث مالکیت نیفتاده اما اگر دست‌کم بیش از 50 درصد سهام باشگاه‌ها واگذار شود، بیشتر دل می‌سوزانند و به فکر 2 باشگاه می‌افتند. پیش از واگذاری این 10 درصد نیز الگویی نبود و مشخص نبود کجا این کار را کردند که اکنون نمونه دومش باشد. به همین دلیل اکنون باید واگذاری سهام را به بالای 50 درصد برسانند تا از مالکیت غالب دولت دربیایند. در آن حالت خود سهامداران می‌توانند آرام آرام به بحث اداره باشگاه ورود کرده، انتخابات بگذارند و هیات مدیره تعیین کنند تا استقلال و پرسپولیس به صورت مطلق از چرخه دولت خارج شوند.
* ظاهرا برای مقابله با افزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان و مربیان بحث تعیین سقف بودجه و افزایش تعداد جذب بازیکنان خارجی مطرح شده است، شما چه نظری دارید؟

راهکار این موضوع دست دولت است. این 2 موضوع محدودیت‌هایی برای افزایش قیمت بازیکنان داخلی ایجاد خواهد کرد و اگر هزینه‌ها را کنترل کنند، خیلی بهتر خواهد بود. سقف بودجه یک آیتم مناسب است و باشگاه در این حالت می‌داند مطابق همان سقف می‌تواند مانور بدهد. اگر 2 بازیکن با قیمت بالا هم جذب کند، باید قیمت سایر نفرات را مدیریت کند تا هزینه‌ها از آن سقف بالاتر نزند. البته اگر قرار است محدودیتی در نظر بگیرند، باید یکنواخت باشد نه اینکه یک باشگاه را کنترل کرده و به باشگاه دیگر مجوز بدهند، هرچه دلش می‌خواهد هزینه کند. باید نظام هماهنگی ایجاد کنند.


کد مطلب: 103

آدرس مطلب :
https://www.talashnewspaper.com/news/103/گرشاسبی-واگذاری-سرخابی-ها-خودروسازان-ممکن-نیست

روزنامه تلاش ملی
  https://www.talashnewspaper.com